Post-rozvoj

Rozvoj jako konec rozvoje

  • zásadní kritika rozvoje jako diskurzu, kterým Západ chce rozvíjet „ty druhé“ 

  • rozvoj „inaugurován“ po roce 1945 jako projekt usilující o překonání negativních důsledků kolonialismu,
    ale v čem se vlastně od kolonialismu liší? 

    • rozvoj: technokratický přístup (role expertů) 

    • eurocentrický 

    • top-down přístupy (ptal se někdo „subjektů“ rozvoje?) 

    • „Rozvoj“ byl použit k začlenění společností a zemí do západního ekonomického a politického systému 

    • způsobuje rozvrat tradičních komunit 

    • ohrožuje udržitelnost ekosystémů 

    • vytváří v lidech a společnostech pocit méněcennosti 

Rozvoj a vytváření chudoby

  • Arturo Escobar: „Before development experts came to Colombia, there was no such thing as poverty and no need for development.“ 

    • Country began to lack development only after external norms and expectations were imposed 

  •  „Rozvoj“ není neutrální myšlenka, univerzální „změna k lepšímu“. Je vždycky produktem mocenských vztahů v daném místě a čase. 

  •  Významná je role použitého jazyka  

    •  co je problém, kdo je zaostalý, expert, rozvojový, vyspělý… 

Post-rozvoj (post-development)

  • Odmítání velkých, univerzálních teorií (meta-narratives) 

    • důraz na pochopení konkrétního kontextu 

      • sociálního, kulturního, environmentálního, ekonomického… 

    • Zvýšená pozornost věnována ohrožených skupinám 

      • ženy, původní obyvatelé, vyloučené/marginalizované skupiny… 

    • Větší pozornost environmentálním důsledkům „rozvoje“ 

    • Důraz na zapojení místních komunit do rozhodování a plánování 

      • ptal se vůbec někdo „subjektů rozvoje“ jaký rozvoj chtějí, či zda vůbec? 

Zapojování veřejnosti – Participatory development

  • Reakce na kritiku: 

    • „grassroots development“, bottom-up přístupy 

    • Nárůst významu NNO 

    • práce s místním obyvatelstvem 

    • dokáží poskytnout služby užitečné pro místní komunity 

    • využívají znalosti místních obyvatel 

    • místní lidé tak mohou více rozhodovat o tom, jaké rozvojové aktivity podporovat (a které ne) 

    • Část ODA dnes poskytována NNO 

      • Nizozemí, Švýcarsko: 10% 

Problémy participativního rozvoje

  • Často nahrazuje tradiční aktivity státu 

    • stát donucen k ústupu v důsledku SAPs 

  • Participativní přístupy se staly kompatibilní s top-down expertním plánováním 

    • zapojení místní komunity jen formální 

    • „just for appearance“ 

  • Tyranie participace? 

    • lidé nejsou placeni za vynaložený čas a energii 

    • všechny sektory společnosti nejsou zahrnuty 

    • zapojení ještě neznamená posílení (empowerment) 

    • důraz na lokální může znamenat neschopnost rozpoznat strukturální příčiny nerovností a útlaku 

Reakce mainstreamu na kritiku

  • Pozornost sociálním a environmentálním důsledkům 

  • Snaha o zapojení místních aktérů 

  • Ústup od některých kontroverzních projektů 

  • Metoda: programování 

    •  stanovení cílů a indikátorů jejich dosažení 

Millennium Summit – září-prosinec 2000 

  •  191 členských států OSN 

  • Millennium Development Goals 

Současné přístupy

  • Neoliberální přístupy 

    •  dominantní 

    •  reagují na kritiku 

  • Post-rozvoj 

    •  odmítnutí diskurzu rozvoje jako takového 

    •  „rozvoj“ znamená něco jiného v různých kontextech 

  • Grassroots development 

    •  navazuje na Human development 

    •  důraz na zapojení místních aktérů 

    •  aktivita NGOs 

  • Sustainable development 

    •  technocentrické přístupy 

    •  ekocentrické přístupy 

  • Anti-development 

    •  zvláště pro původní komunity návrat zpět (ale kam?) 

Rozvojové cíle tisíciletí (MDGs)

  • 1.Vymýtit extrémní chudobu a hlad 

  • 2.Dosáhnout univerzálního základního vzdělání 

  • 3.Prosazovat rovnost žen a mužů 

  • 4.Snížit dětskou úmrtnost 

  • 5.Redukovat zdravotní rizika porodu 

  • 6.Bojovat s HIV/AIDS, malárií a dalšími nemocemi 

  • 7.Zajistit environmentální udržitelnost 

  • 8.Vytvořit globální partnerství pro rozvoj  

  • Cíle do roku 2015:

    • 1.Snížit podíl hladovějících a žijících za méně než 1 dolar na den na polovinu 

    • 2.Zajistit, aby všichni chlapci a dívky dokončili základní vzdělání 

    • 3.Odstranit genderové nerovnosti v přístupu ke vzdělání 

    • 4.Snížit úmrtnost dětí do 5 let o 2/3 

    • 5.Snížit podíl žen umírajících při porodu o 3/4 

    • 6.Zastavit šíření HIV/AIDS a výskyt malárie a dalších nemocí 

    • 7.

        a) integrovat principy TUR do národních strategií a zastavit úbytek přírodních zdrojů 

         b) snížit na polovinu podíl lidí bez přístupu k bezpečné pitné vodě

        c) dosáhnout významného zlepšení v životech alespoň 100 miliónů obyvatel slumů (do 2020)

    • Cíl č. 8 (globální závazky)

        a)Vytvořit otevřený obchodní a finanční systém 

        b)Pozornost zvláštním potřebám 

          nejméně rozvinutých států (2003: 50 LDCs) 

          rozvojových zemí bez přístupu k moři 

          malých ostrovních RZ 

        c)Zabývat se problémy zadlužení 

        d)Vytvořit dostupná pracovní místa pro mladé 

        e)Zajistit přístup k dostupným základním lékům v RZ (ve spolupráci s farmaceutickými firmami) 

        f)Zpřístupnit výhody nových technologií (informační a komunikační technologie) ve spolupráci s privátním sektorem