Projekt kolonialismu
- Objevy mimoevropského světa
- předpoklad a součást koloniálního projektu
- Hlavní motivy objevitelských výprav
- Touha po poznání (zvědavost)
- co je za mysem Cape Bojador?
- Ekonomické/obchodní
- zlato, stříbro
- vytvoření obchodních cest
- Náboženské
- šíření křesťanství
- Politické
- posílit moc (nalézt spojence/zdroje)
- Touha po poznání (zvědavost)
Kolonialismus
- Vláda nad vzdálenými lidmi/společnostmi
- Starý koncept
- např. uvalení politické kontroly nad společnostmi v periferních částech Evropy (keltského, baltského či slovanského původu)
Immanual Wallerstein: World-systems analysis
- Kolonialismus může být chápán jako územní šíření kapitalismu
- Tři hlavní typy historických systémů („společností“ – forem společenské organizace produkce a reprodukce)
- Mini-systémy
- Dělba práce založena na věku a pohlaví.
- recipročně-rodový způsob výroby
- výroba: lov, sběr, jednoduché zemědělství
- výměna zboží a služeb: prostá reciproční
- sociální organizace založena na věku a pohlaví
- bezpočet minisystémů, lokální rozsah, zpravidla krátkodobé trvání
- Světová impéria
- Redistributivně-daňový výrobní způsob
- pokročilá technologie umožňuje produkci nad úroveň bezprostřední potřeby
- výměna: reciproční mezi výrobci, ale část je přivlastňována vládnoucí skupinou (daně)
- třídní společnost
- daň vede ke vzniku velkých majetkových rozdílů
- různé politické formy: centralizovaná impéria (Řím) i politicky rozdrobené (feudální Evropa)
- desítky světových impérií
- Redistributivně-daňový výrobní způsob
- systém světového hospodářství
(World-economy)- kapitalistický způsob výroby
- motivací pro výrobu je zisk
- hnací síla systému: akumulace „nadhodnoty“ ve formě kapitálu
- konkurence mezi výrobci je řízena trhem
- ceny a mzdy určovány nabídkou a poptávkou
- žádná zastřešující politická struktura
- historicky vznikl jediný systém světového hospodářství
- Počátek ve 2. polovině 15. století v Evropě
- Šíření z Evropy do zbývajících částí světa
- Historie šíření SHS = historie kolonialismu
- 1. fáze (1500 – 1780)
- 2. fáze (1780 – 1914)
- kapitalistický způsob výroby
- Mini-systémy
Kolonialismus: 1. fáze
- Objevitelské a dobyvatelské výpravy
- Portugalsko
- Obchodní stanice na cestě do Indie a na Dálný Východ. Brazílie.
- Španělsko
- Latinská Amerika: drancování, těžba nerostů, plantáže.
Trojúhelníkový obchod- počátek mezinárodní dělby práce
- Evropa:
- Dodavatel hotových výrobků, provozovatel obchodu, místo konečné akumulace zisku, zdroj investic
- Afrika:
- Zdroj levné pracovní síly
- Amerika:
- Dodavatel primárních surovin (nerostných a zemědělských)
Merkantilismus- první hospodářská politika
- Bohatství světa je konečné. Nárůst bohatství v jedné zemi je možné dosáhnout jen na úkor jiné země.
- Nejlepší způsob zvýšení bohatství: export výměnou za drahé kovy.
- Silná podpora obchodu ze strany státu.
- cla
- obchodní privilegia (dotace)
- ochrana obchodních cest…
Rivalita mocností
- Španělsko a Portugalsko (16. stol.)
- Nizozemí (1. pol. 17. stol.)
- Navigation Act (1651)
- Francie a Velká Británie (pol. 17.pol. 18. stol.)
- Colbert (F) – Sedmiletá válka (1756 – 1763)
- Velká Británie (19. stol.)
Kolonialismus: politický proces
- vytváření vztahů dominance a podřízenosti
- „Process of absorption and reconstruction of other peoples“ (Preston 1996)
- pomohl změnit identitu jak kolonizovaných lidí, tak Evropanů
- Šíření kulturních norem a estetických ideálů
Myšlenka pokroku
- Kolonialismus pomohl vytvořit evropskou koncepci rozvoje jako pokroku
- širší význam než prostá „změna k lepšímu“
- Myšlenka pokroku produkt evropského osvícenství
- Myšlenka pokroku vznikla jako odpověď na dvě základní otázky, před kterými stáli filosofové osvícenství
- rostoucí evidence rozmanitosti lidstva
- Evropští cestovatelé objevovali nová území a kultury
- přinášeli zprávy o neobyčejných lidech a kulturách
- Evropské představy o světě v době před osvícenstvím: koncept duality
- Evropané (sjednoceni křesťanstvím) versus nevěřící/barbaři
- tato duální představa byla neudržitelná v konfrontaci s informacemi o rozmanitosti „těch druhých“
- Poznatky o rozmanitosti forem společenského života na Zemi vyžadovaly vysvětlení nebo alespoň uspořádání, kategorizaci
- změna vnímání času
- Cyklický model času
- rozšířený v tradičních společnostech
- biologická metafora mládí, zralosti, stáří a smrti (lidí, společností i impérií)
- konec je současně počátkem
- Osvícenství: preference lineární koncepce času
- reflexe optimistického očekávání začátku nové epochy
- období vzestupu Evropy
- konec už není novým počátkem
- Cyklický model času
- rostoucí evidence rozmanitosti lidstva
Spojení obou otázek
- Myšlenka Pokroku se objevila jako odpověď na obě otázky prostřednictvím jejich spojení
- Co je příčinou rozmanitosti lidstva?
- různé společnosti se nacházejí na různých stádiích vývoje.
- Co je to společenský vývoj?
- nezbytný postup žebříčkem forem společenského života, které existovaly
- od barbarství po civilizaci
- Jaký je účel společenských věd?
- poskytnout vysvětlení přirozené posloupnosti stádií vývoje od minulosti po budoucnost
- Co je povinností osvíceného vládce?
- využít poznatky vědy
Optimistická myšlenka
- Myšlenka pokroku přinášela optimistickou představu lepší budoucnosti
- svět může být přetvořen k lepšímu, aplikací vědeckých poznatků
- Ti, kteří poprvé přijali myšlenku Pokroku, prezentovali svoji vlastní kulturu jako nejvyšší stádium pokroku,
- ukazovali ostatním kulturám jejich vlastní budoucnost
- stavěli se do role vůdce ostatních (méně „vyspělých“) společností
- v tom spočívá arogance této myšlenky.
Pokrok jako legitimizace kolonialismu
- Svět byl klasifikován podle stádií rozvoje
- určité společnosti jsou „rozvinuté“ (ty, které se málo liší od naší), jiné jsou „nerozvinuté“, „zaostalé“, „primitivní“…
- ty potřebují pomoc a dohled, poručnictví
- Myšlenka pokroku pomohla legitimizovat kolonialismus
- jako nutný a pozitivní proces
- závazek: „břemeno bílého muže“
- „primitivní“ společnosti považovány za tak zaostalé, že jejich názor není relevantní
Pokrok jako nástroj útlaku
- Mocná ideologie ovládání a útlaku
- násilí a útlak ve jménu Pokroku byly akceptovány
- jako politováníhodné oběti na cestě k lepší budoucnosti
- šířit pokrok je povinností těch, co vědí (= mocných)
- Shanin: Pokrok byl často šířen s fanatickým odhodláním
- srovnatelné s šířením křesťanství ve středověku
- Myšlenka Pokroku legitimizovala/legitimizuje represivní koloniální/postkoloniální režimy
- národní i mezinárodní
- umožnila prezentovat to, co je politické a selektivní jako objektivní celospolečenské zájmy
- ti, kterých se rozhodnutí týkala nejvíc, tak byli zbaveni možnosti tato rozhodnutí ovlivnit
Omezení v důsledku Pokroku
- Omezila nebo zpozdila poznání těch částí společenského života, které nezapadaly do daného modelu rozvoje
- to, co nemohlo být vysvětleno vědecky
- např. menšiny
- Myšlenka lineárního růstu skryla komplexitu společenského života
- Zkoumání složitosti společenských forem bylo nahrazeno jejich klasifikací do předem stanovených kategorií.
- Zpozdila poznání environmentálních otázek
- představa nadřazenosti společnosti nad přírodou
Osvícenství
- Kritické zkoumání a aplikace rozumu
- metafora světla: „světlo rozumu zářící do temnoty nevědomosti a pověr“
- Zpochybnění světového názoru, založeného na křesťanství
- Víra ve vědecké poznání, nadšení pro technologické vynálezy a objevy v medicíně
- Hledání nových forem politické organizace
- Víra v rovnost všech lidských bytostí
- Poručnictví
- předpoklad práva a autority vzdělaných reprezentovat druhé a vystupovat v jejich zájmu
- …Rozvoj vznikl s osvícenstvím
- Osvícenské kořeny Rozvoje
- „Knowledge is like light. Weightless and intangible, it can easily travel the world, enlightening the lives of people everywhere.
Yet billions of people still live in darkness of poverty – unnecessarily.“
James Wolfensohn, World Bank President, 1996
Dědictví kolonialismu
Kolonialismus: komplexní dědictví
- Hospodářské
- Mezinárodně politické
- Vnitropolitické
- Kulturně politické
- Demografické
- Ideologické
- Psychologické
- Symbolické
Hospodářské důsledky
- Hospodářská specializace
- produkce primárních komodit (nerostné a zemědělské)
- Regionální specializace
- vysoký podíl jedné komodity na příjmech z exportu:
- Zambie: měď 90%
- Jamaika: bauxit a hliník 60%
- Mauricius: cukr 90%
- vysoký podíl jedné komodity na příjmech z exportu:
- Nerovná obchodní výměna (unequal exchange)
- Arghiri Emmanuel, Samir Amin
- velké rozdíly v úrovni mezd napříč systémem světového hospodářství
- výše mezd je součástí ceny zboží
- výrobky ze zemí s vysokou úrovní mezd jsou na světových trzích „drahé“ (tržní cena vyšší než hodnota).
- velká část tržní ceny směřuje k producentům
- balení kávy, koupené v supermarketu v Německu (3€ = 100%)
- výrobní náklady na 1 tričko v Číně cca 2€ (materiál i práce)
- prodejní cena v Německu cca 10€
- dovoz oděvů do USA v roce 1994:
Politické hranice
- V Evropě: postupný vývoj
- Po vzniku teritoriálních států postupná ideologická „homogenizace“ (nacionalismus)
- Mimo Evropu: často vymezovány bez ohledu na jazykové, kulturní, hospodářské vztahy
- Příklady:
- Gambie,
- hranice jsou výsledkem imperiálního soupeření mezi Spojeným královstvím a Francií
- Caprivi strip,
- německý požadavek na přístup k řece Zambezi
- součást plánu na propojení Německé jihozápadní Afriky s německou kolonií Tanganjika
- 1890: smlouva o výměně Helgolandu za Zanzibar
- od roku 1990 součástí nezávislé Namibie
- Vachánský výběžek
- Afghánistán nárazníkový stát (a „buffer“ state)
- dvě afghánské války
- Vachán (Wakhan) vytvořen Brity jako nárazník proti ruským ambicím
- Válka mezi Ekvádorem a Peru (1995)
- Jazyková a kulturní heterogenita společnosti uvnitř koloniálních hranic častou příčinou občanských válek.
- Gambie,
- Příklady:
Politický systém
- V Evropě se vytvářel dlouhodobou konfrontací politických institucí a měnící se struktury společnosti.
- Mimo Evropu byl tento vývoj přerušen a nahrazen (násilnou) implantací cizího systému.
- Vývoj po dosažení nezávislosti:
- systém se udržel tam, kde byla umožněna participace místním elitám (Indie)
- politická nestabilita, provázející formování nového systému (po zavržení systému koloniálního)
- pokračující tlak bohatých zemí („šíření demokracie“)
Jazyk
- Koloniální správa se opírala o vnucení cizího jazyka.
- V mnoha zemích zůstal jediným nebo hlavním komunikačním médiem mezi etnickými skupinami.
- Usnadňuje pronikání západní kultury (a s ní spojených hodnot a vzorů).
- Tam, kde se část místních elit cítí invazí západních hodnot ohrožena, vzniká prostředí pro vznik fundamentalismu.
Demografický přechod(a imigrační politika)
- Projevem demografického přechodu je vysoký přirozený přírůstek obyvatel.
- V Evropě vrcholil demografický přechod v době koloniální expanze (kolonizace).
- „white settler colonies“
- V postkoloniálních zemích probíhá demografický přechod v prostředí uzavřených státních hranic.
- pevnost Evropa
- selektivní povaha imigrační politiky
- V Evropě vrcholil demografický přechod v době koloniální expanze (kolonizace).
Orientalismus – Edward Said (1978)
- Diskurz kladoucí do kontrastu civilizovanou a rozvinutou Evropu a barbarský, podřízený Orient
- přispívá k utváření podřízených, post-koloniálních kultur a subjektů
- Soubor textů, obrazů a uměleckých děl, jejichž prostřednictvím se v Evropě 19. a 20. stol. vytvářel obraz o Orientu.
- Cílem není poznání života, ale konstrukce mýtů a stereotypů.
- Pomáhal konstruovat identitu obyvatel Occidentu jako kontrastní k „těm druhým“ obyvatelům Orientu.
- Said: „Bez pochopení diskurzu orientalismu není možné vysvětlit nesmírně systematické úsilí, jímž byla evropská kultura v postosvíceneckém období schopna vést a dokonce vytvářet Orient politicky, sociálně, vojensky, vědecky i imaginativně.“
- Vytváření podřízené kultury kolonií, i představy Západu o vlastní nadřazenosti.
Symboly koloniální moci
- Upevňování moci prostřednictvím vizuální reprezentace v krajině (zvláště městské).
- Architektura koloniálních metropolí.
- Snaha postkoloniálních elit o vybudování nových hlavních měst.
- se symboly nové moci
- Brasília, Dodoma, Abuja, Yamoussoukro, Islámabád, Čandígarh