Kolonialismus

Projekt kolonialismu

  • Objevy mimoevropského světa
    • předpoklad a součást koloniálního projektu
  • Hlavní motivy objevitelských výprav
    • Touha po poznání (zvědavost)
      • co je za mysem Cape Bojador?
    • Ekonomické/obchodní
      • zlato, stříbro
      • vytvoření obchodních cest
    • Náboženské
      • šíření křesťanství
    • Politické
      • posílit moc (nalézt spojence/zdroje)

Kolonialismus

  • Vláda nad vzdálenými lidmi/společnostmi
  • Starý koncept
    • např. uvalení politické kontroly nad společnostmi v periferních částech Evropy (keltského, baltského či slovanského původu)

Immanual Wallerstein: World-systems analysis

  • Kolonialismus může být chápán jako územní šíření kapitalismu
  • Tři hlavní typy historických systémů („společností“ – forem společenské organizace produkce a reprodukce)
    • Mini-systémy
      • Dělba práce založena na věku a pohlaví.
      • recipročně-rodový způsob výroby
        • výroba: lov, sběr, jednoduché zemědělství
        • výměna zboží a služeb: prostá reciproční
        • sociální organizace založena na věku a pohlaví
        • bezpočet minisystémů, lokální rozsah, zpravidla krátkodobé trvání
    • Světová impéria
      • Redistributivně-daňový výrobní způsob
        • pokročilá technologie umožňuje produkci nad úroveň bezprostřední potřeby
        • výměna: reciproční mezi výrobci, ale část je přivlastňována vládnoucí skupinou (daně)
        • třídní společnost
        • daň vede ke vzniku velkých majetkových rozdílů
        • různé politické formy: centralizovaná impéria (Řím) i politicky rozdrobené (feudální Evropa)
        • desítky světových impérií
    • systém světového hospodářství
      (World-economy)

      • kapitalistický způsob výroby
        • motivací pro výrobu je zisk
        • hnací síla systému: akumulace „nadhodnoty“ ve formě kapitálu
        • konkurence mezi výrobci je řízena trhem
        • ceny a mzdy určovány nabídkou a poptávkou
        • žádná zastřešující politická struktura
        • historicky vznikl jediný systém světového hospodářství
        •  Počátek ve 2. polovině 15. století v Evropě
        •  Šíření z Evropy do zbývajících částí světa
        •  Historie šíření SHS = historie kolonialismu
          •  1. fáze (1500 – 1780)
          •  2. fáze (1780 – 1914)

Kolonialismus: 1. fáze

  • Objevitelské a dobyvatelské výpravy
  • Portugalsko
    • Obchodní stanice na cestě do Indie a na Dálný Východ. Brazílie.
    • Portugalské faktorie

      Portugalské faktorie

  • Španělsko
    • Latinská Amerika: drancování, těžba nerostů, plantáže.

Trojúhelníkový obchod- počátek mezinárodní dělby práce

  • Evropa:
    • Dodavatel hotových výrobků, provozovatel obchodu, místo konečné akumulace zisku, zdroj investic
  • Afrika:
    • Zdroj levné pracovní síly
  • Amerika:
    • Dodavatel primárních surovin (nerostných a zemědělských)
Trojúhelníkový obchod

Trojúhelníkový obchod

Merkantilismus- první hospodářská politika

  • Bohatství světa je konečné. Nárůst bohatství v jedné zemi je možné dosáhnout jen na úkor jiné země.
  • Nejlepší způsob zvýšení bohatství: export výměnou za drahé kovy.
  • Silná podpora obchodu ze strany státu.
    • cla
    • obchodní privilegia (dotace)
    • ochrana obchodních cest…

Rivalita mocností

  • Španělsko a Portugalsko (16. stol.)
  • Nizozemí (1. pol. 17. stol.)
    • Navigation Act (1651)
  • Francie a Velká Británie (pol. 17.pol. 18. stol.)
    • Colbert (F) – Sedmiletá válka (1756 – 1763)
  • Velká Británie (19. stol.)

Kolonialismus: politický proces

  • vytváření vztahů dominance a podřízenosti
  • „Process of absorption and reconstruction of other peoples“  (Preston 1996)
  • pomohl změnit identitu jak kolonizovaných lidí, tak Evropanů
  • Šíření kulturních norem a estetických ideálů

Myšlenka pokroku

  • Kolonialismus pomohl vytvořit evropskou koncepci rozvoje jako pokroku
    • širší význam než prostá „změna k lepšímu“
    • Myšlenka pokroku produkt evropského osvícenství
    • Myšlenka pokroku vznikla jako odpověď na dvě základní otázky, před kterými stáli filosofové osvícenství
      • rostoucí evidence rozmanitosti lidstva
        • Evropští cestovatelé objevovali nová území a kultury
        • přinášeli zprávy o neobyčejných lidech a kulturách
        • Evropské představy o světě v době před osvícenstvím: koncept duality
          • Evropané (sjednoceni křesťanstvím) versus nevěřící/barbaři
          • tato duální představa byla neudržitelná v konfrontaci s informacemi o rozmanitosti „těch druhých“
        • Poznatky o rozmanitosti forem společenského života na Zemi vyžadovaly vysvětlení nebo alespoň uspořádání, kategorizaci
      • změna vnímání času
        • Cyklický model času
          • rozšířený v tradičních společnostech
          • biologická metafora mládí, zralosti, stáří a smrti (lidí, společností i impérií)
          • konec je současně počátkem
        • Osvícenství: preference lineární koncepce času
          • reflexe optimistického očekávání začátku nové epochy
          • období vzestupu Evropy
          • konec už není novým počátkem

Spojení obou otázek

  • Myšlenka Pokroku se objevila jako odpověď na obě otázky prostřednictvím jejich spojení
  • Co je příčinou rozmanitosti lidstva?
    • různé společnosti se nacházejí na různých stádiích vývoje.
  • Co je to společenský vývoj?
    • nezbytný postup žebříčkem forem společenského života, které existovaly
    • od barbarství po civilizaci
  • Jaký je účel společenských věd?
    • poskytnout vysvětlení přirozené posloupnosti stádií vývoje od minulosti po budoucnost
  • Co je povinností osvíceného vládce?
    • využít poznatky vědy

Optimistická myšlenka

  • Myšlenka pokroku přinášela optimistickou představu lepší budoucnosti
    • svět může být přetvořen k lepšímu, aplikací vědeckých poznatků
    • Ti, kteří poprvé přijali myšlenku Pokroku, prezentovali svoji vlastní kulturu jako nejvyšší stádium pokroku,
      • ukazovali ostatním kulturám jejich vlastní budoucnost
      • stavěli se do role vůdce ostatních (méně „vyspělých“) společností
      • v tom spočívá arogance této myšlenky.

Pokrok jako legitimizace kolonialismu

  • Svět byl klasifikován podle stádií rozvoje
    • určité společnosti jsou „rozvinuté“ (ty, které se málo liší od naší), jiné jsou „nerozvinuté“, „zaostalé“, „primitivní“…
    • ty potřebují pomoc a dohled, poručnictví
  • Myšlenka pokroku pomohla legitimizovat kolonialismus
    • jako nutný a pozitivní proces
    • závazek: „břemeno bílého muže“
    • „primitivní“ společnosti považovány za tak zaostalé, že jejich názor není relevantní

Pokrok jako nástroj útlaku

  • Mocná ideologie ovládání a útlaku
    • násilí a útlak ve jménu Pokroku byly akceptovány
    • jako politováníhodné oběti na cestě k lepší budoucnosti
    • šířit pokrok je povinností těch, co vědí (= mocných)
    • Shanin: Pokrok byl často šířen s fanatickým odhodláním
      • srovnatelné s šířením křesťanství ve středověku
  • Myšlenka Pokroku legitimizovala/legitimizuje represivní koloniální/postkoloniální režimy
    • národní i mezinárodní
  • umožnila prezentovat to, co je politické a selektivní jako objektivní celospolečenské zájmy
  • ti, kterých se rozhodnutí týkala nejvíc, tak byli zbaveni možnosti tato rozhodnutí ovlivnit

Omezení v důsledku Pokroku

  • Omezila nebo zpozdila poznání těch částí společenského života, které nezapadaly do daného modelu rozvoje
    • to, co nemohlo být vysvětleno vědecky
    • např. menšiny
  • Myšlenka lineárního růstu skryla komplexitu společenského života
    • Zkoumání složitosti společenských forem bylo nahrazeno jejich klasifikací do předem stanovených kategorií.
    • Zpozdila poznání environmentálních otázek
      • představa nadřazenosti společnosti nad přírodou

Osvícenství

  • Kritické zkoumání a aplikace rozumu
  • metafora světla: „světlo rozumu zářící do temnoty nevědomosti a pověr“
  • Zpochybnění světového názoru, založeného na křesťanství
  • Víra ve vědecké poznání, nadšení pro technologické vynálezy a objevy v medicíně
  • Hledání nových forem politické organizace
  • Víra v rovnost všech lidských bytostí
  • Poručnictví
  • předpoklad práva a autority vzdělaných reprezentovat druhé a vystupovat v jejich zájmu
  • …Rozvoj vznikl s osvícenstvím
  • Osvícenské kořeny Rozvoje
  • „Knowledge is like light. Weightless and intangible, it can easily travel the world, enlightening the lives of people everywhere.
    Yet billions of people still live in darkness of poverty – unnecessarily.“

    James Wolfensohn, World Bank President, 1996

Dědictví kolonialismu

Kolonialismus: komplexní dědictví

  • Hospodářské
  • Mezinárodně politické
  • Vnitropolitické
  • Kulturně politické
  • Demografické
  • Ideologické
  • Psychologické
  • Symbolické

 

Hospodářské důsledky

  • Hospodářská specializace
    • produkce primárních komodit (nerostné a zemědělské)
  • Regionální specializace
    • vysoký podíl jedné komodity na příjmech z exportu:
      • Zambie: měď 90%
      • Jamaika: bauxit a hliník 60%
      • Mauricius: cukr 90%
  • Nerovná obchodní výměna (unequal exchange)
    • Arghiri Emmanuel, Samir Amin
    • velké rozdíly v úrovni mezd napříč systémem světového hospodářství
    • výše mezd je součástí ceny zboží
    •  výrobky ze zemí s vysokou úrovní mezd jsou na světových trzích „drahé“ (tržní cena vyšší než hodnota).
    •  velká část tržní ceny směřuje k producentům

 

  • balení kávy, koupené v supermarketu v Německu (3€ = 100%)
  • výrobní náklady na 1 tričko v Číně cca 2€ (materiál i práce)
  • prodejní cena v Německu cca 10€
  • dovoz oděvů do USA v roce 1994:
Vývoj tržních cen surovin, 1870 - 1986

Vývoj tržních cen surovin, 1870 – 1986

Politické hranice

  • V Evropě: postupný vývoj
    •  Po vzniku teritoriálních států postupná ideologická „homogenizace“ (nacionalismus)
  • Mimo Evropu: často vymezovány bez ohledu na jazykové, kulturní, hospodářské vztahy
    •         Příklady:
      • Gambie,
        • hranice jsou výsledkem imperiálního soupeření mezi Spojeným královstvím a Francií
        • Hranice Gambie

          Hranice Gambie

      • Caprivi strip,
        • německý požadavek na přístup k řece Zambezi
        • součást plánu na propojení Německé jihozápadní Afriky s německou kolonií Tanganjika
        • 1890: smlouva o výměně Helgolandu za  Zanzibar
        • od roku 1990 součástí nezávislé Namibie
        • Caprivi strip
          Caprivi strip
      • Vachánský výběžek
        • Afghánistán nárazníkový stát (a „buffer“ state)
        • dvě afghánské války
        • Vachán (Wakhan)  vytvořen Brity jako nárazník proti ruským ambicím
        • Váchánský výběžek

          Váchánský výběžek 

      •         Válka mezi Ekvádorem a Peru (1995)
      • Jazyková a kulturní heterogenita společnosti uvnitř koloniálních hranic častou příčinou občanských válek.

Politický systém

  • V Evropě se vytvářel dlouhodobou konfrontací politických institucí a měnící se struktury společnosti.
  • Mimo Evropu byl tento vývoj přerušen a nahrazen (násilnou) implantací cizího systému.
  • Vývoj po dosažení nezávislosti:
    • systém se udržel tam, kde byla umožněna participace místním elitám (Indie)
    • politická nestabilita, provázející formování nového systému (po zavržení systému koloniálního)
    • pokračující tlak bohatých zemí („šíření demokracie“)

Jazyk

  • Koloniální správa se opírala o vnucení cizího jazyka.
  • V mnoha zemích zůstal jediným nebo hlavním komunikačním médiem mezi etnickými skupinami.
  • Usnadňuje pronikání západní kultury (a s ní spojených hodnot a vzorů).
  • Tam, kde se část místních elit cítí invazí západních hodnot ohrožena, vzniká prostředí pro vznik fundamentalismu.

Demografický přechod(a imigrační politika)

  • Projevem demografického přechodu je vysoký přirozený přírůstek obyvatel.
    • V Evropě vrcholil demografický přechod v době koloniální expanze (kolonizace).
      • „white settler colonies“
    • V postkoloniálních zemích probíhá demografický přechod v prostředí uzavřených státních hranic.
      • pevnost Evropa
    • selektivní povaha imigrační politiky
    • Demografický přechod

      Demografický přechod

Orientalismus – Edward Said (1978)

  • Diskurz kladoucí do kontrastu civilizovanou a rozvinutou Evropu a barbarský, podřízený Orient
  • přispívá k utváření podřízených, post-koloniálních kultur a subjektů
  • Soubor textů, obrazů a uměleckých děl, jejichž prostřednictvím se v Evropě 19. a 20. stol. vytvářel obraz o Orientu.
  • Cílem není poznání života, ale konstrukce mýtů a stereotypů.
  • Pomáhal konstruovat identitu obyvatel Occidentu jako kontrastní k „těm druhým“ obyvatelům Orientu.
    • Said: „Bez pochopení diskurzu orientalismu není možné vysvětlit nesmírně systematické úsilí, jímž byla evropská kultura v postosvíceneckém období schopna vést a dokonce vytvářet Orient politicky, sociálně, vojensky, vědecky i imaginativně.“
    • Vytváření podřízené kultury kolonií, i představy Západu o vlastní nadřazenosti.

Symboly koloniální moci

  • Upevňování moci prostřednictvím vizuální reprezentace v krajině (zvláště městské).
  • Architektura koloniálních metropolí.
  • Snaha postkoloniálních elit o vybudování nových hlavních měst.
    • se symboly nové moci
    • Brasília, Dodoma, Abuja, Yamoussoukro, Islámabád, Čandígarh