Stát

Stát v geografii

Stát

  • existence států považována za něco samozřejmého
    • diskuse o konkrétních politikách nebo politických stranách, ale ne o státu jako instituci
  • Co je to stát?
    • Max Weber: „stát je lidské společenství, které má monopol na legitimní užití násilí v daném území“
  • Michael Mann: definice státu musí zahrnovat více aspektů:
    • 1.soubor institucí a jejich zaměstnanců
    • 2.určitou míru centralizace politické moci (rozhodnutí vycházejí z centrálního bodu)
    • 3.vymezené hranice, určující teritoriální rozsah státní moci
    • 4.monopol na užití donucovací moci a schopnost prosazovat zákony

Geografické studium státu

  • studium variability forem státu
    • např. fungování státních institucí je ovlivněno pozicí státu v systému světového hospodářství (world-economy)
  • studium nerovnoměrného působení určitých politik uvnitř státu
    •  explicitně teritoriální i obecné politiky
  • chápání povahy státu skrze studium úsilí státu ovládat území
    • teritorialita v materiálním smyslu
      • vymezení fyzických hranic moci
    •  teritorialita v ideologickém smyslu
      • způsob ovládání populace skrze kontrolu území

Politická mapa světa

  • nejznámější kartografické zobrazení organizace společnosti
  • vytváří dojem stability politického uspořádání
    • možná proto, že do r. 1989 jsme byli zvyklí na stabilitu rozdělení světa
    • ve skutečnosti se stále mění, zobrazuje svět jen v určitém okamžiku
  • posiluje představu o „přirozenosti“ rozdělení lidstva do států
    • těžko si představíme svět, který není tvořen státy
    • státy se tváří jako věčné, jako jediný možný způsob, jak může být politika organizována
      • ve skutečnosti státy, jak je známe dnes, se vytvořily v průběhu posledních 400 let
Evropa v roce 1500

Evropa v roce 1500

  • kulturní homogenita
    • jedna „civilizace“
      • západní křesťanství, pod vedením papeže
  • politická roztříštěnost
    • světská moc církve omezená
    • německá Svatá říše římská (Sacrum Romanum Imperium)
    • ale její moc zasahovala jen menší část Evropy
      • i tam byla omezená
      • Evropa: komplexní systém území a vztahů k nim.

Feudální Evropa: úrovně moci

  • „evropská“, univerzalizující úroveň
    • domnělé právo papežství a Svaté říše římské
      • korunovace německých císařů papežem
    • nevytvořily politické impérium, ale pomohly udržet specificky evropský prostor se sdílenými hodnotami a kulturou
  • silná lokální a regionální moc
    • malé politické jednotky, roztříštěné po celé Evropě
      • rytířské řády
      • samostatná vévodství, makrabství, kurfiřství, marky…
      • svobodná města
      • nezávislé církevní majetky (biskupství..)
    • všechny ve většině záležitostí nezávislé
  • řada vazeb, propojujících lokální a „evropskou“ úroveň
    • dědictví feudálních vztahů
  • cca 1500 nezávislých politických jednotek v Evropě r. 1500

Scénáře budoucího vývoje

  • Jak z tohoto složitého systému mohl vzniknout svět suverénních teritoriálních států?
    • Moc se zkoncentrovala mezi lokální a „evropskou“ (univerzalizující) úrovní. Proč?
    • Charles Tilly: alternativní scénáře vývoje
      • dva lokalistické scénáře:
        • pokračování decentralizované feudální organizace
        • nový decentralizovaný systém svobodných měst (růst moci obchodníků)
      • dva univerzalistické scénáře:
        • křesťanská teokratická federace
        • politicky centralizované impérium
      • 5.mozaika států střední velikosti
        • zdánlivě nejméně pravděpodobná varianta

Stát: vnitřní a vnější záležitosti

  • vnitřní politika (domácí)
    • vztah stát občanská společnost
  • vnější politika
    • vztah k jiným státům zahraniční politika (stát stát)
  • instituce vnitřní politiky se v některých územích vytvářely až o 300 let dříve než vnější

Státy před rokem 1500: „právní státy“

  • Vytvořily jen instituce pro vnitřní záležitosti, ne pro vnější
    • „právní státy“
    • existence právních států umožňuje některým moderním státům prokazovat existenci kontinuity do středověku
    • ale před rokem 1500 jen „vnitřní suverenita“
      • systém suverénních států dosud neexistoval
  • proč neexistovaly instituce pro vnější vztahy?
    • koncept „zahraničních záležitostí“ neměl smysl
    • války, sňatky – byly záležitostí dynastických rodin, nepotřebovaly pozornost státu
  • Francie nejvyspělejší státní aparát
    • ale jen vnitřní záležitosti
    • instituce zabývající se také vnějšími záležitostmi vztahy k jiným státům vytvořeny teprve v 17. století
      • v této době už existoval mezi-státní systém
      • vznikl důvod pro zahraniční politiku

Teritorialita

  • „politická strategie k ovládnutí nebo řízení zdrojů a lidí prostřednictvím kontroly území“ (Robert Sack, 1986)
  • z latiny, původní význam (v antice): okolí města, které nad ním mělo správu
    • znovu se objevuje pro popis soudní jurisdikce kolem italského středověkého města (tj. stejný význam jako v antice)
    • nikdy nepoužito pro Římskou říši ani středověkým křesťanstvím, ty se považovaly za univerzalizující, neohraničené
  • teritorialita vyjadřuje rozdělení politické moci
  • moderní chápání: území náležející vládci státu
    • ne území omezené jurisdikce města
    • v tomto smyslu se poprvé objevuje v r. 1494

Suverenita

  • „výlučné právo vykonávat nejvyšší politickou moc nad skupinou lidí nebo územím“
    • vyjadřuje absolutní vládu nad komunitou
    • držitel moci musí svou autoritu odvozovat od vzájemně uznaného zdroje legitimity (ten je historicky proměnlivý)
      • vládce = suverén, sovereign
    • Římská říše: suverénní vláda císaře nad obyvateli
  • osobní politická vláda nad komunitou, bez explicitního spojení s územím
  • stejný význam ve středověké Evropě (monarcha = sovereign)
  • vztah pána a poddaného vztahem ochrany a služby
    • nebyl teritoriálně vázán

Suverenita a teritorialita

  • Ke spojení teritoriality a suverenity dochází teprve po r. 1500
    • právní základ moderního systému států
    • vytváření tohoto systému završeno Vestfálským mírem

Vestfálský mír (1648)

    • rozdělení Evropy po třicetileté válce
    • jednání v Münsteru (katolická strana) a Osnabrücku (protestanti)
    • nejstarší dohoda, definující moderní mezinárodní právo
    • základem princip teritoriální suverenity
      • základní rys moderního státu: každý stát je suverénní na svém území
    • výsledné rozdělení Evropy:
      • mozaika suverénních států
      • cca 300 suverénních politických jednotek států
      • první „politická mapa“ světa
Politická mapa Evropy (1648)

Politická mapa Evropy (1648)

Teritoriální suverenita: bezpečnost a příležitost

  • vznik suverénních států (po r. 1648) byl přímým důsledkem sporů vyplývajících z náboženských válek
  • hlavní otázka doby: jak zajistit bezpečnost a stabilitu
    • teritoriální stát vznikl jako řešení problému bezpečnosti
  • technologické vysvětlení:
    • střelný prach způsobil revoluci ve vedení válek: městské hradby zastaralé
    • obranná linie kolem města nahrazena teritoriálním státem s pevnými hranicemi
    • nový způsob vedení války vyžadoval pevně vymezená území, ne feudální vztahy osobní závislosti a nadřazenosti
  • Tilly: bezpečnost vytvořila stabilitu, ve které zdroje území mohly být lépe využity
    • teritoriální stát v Evropě spojen s absolutní monarchií
    • centralizovaná správa, výběr daní, velké armády
  • Jean Gottmann: dvě základní funkce moderního státu:
    • bezpečnost
    • příležitost (opportunity), tj. ekonomická funkce státu
  • dvě skupiny hospodářských zájmů:
    • (velko)statkáři, vlastníci pozemků (landed interests)
    • obchodníci (merchants)
  • konflikt mezi nimi je spojen se vznikem moderního státu
    • zemědělská aristokracie se vzdala svých výsad výměnou za podporu panovníka proti „nové“ moci obchodníků z měst
      • tam, kde tato koalice vydržela, docházelo postupně k periferalizaci (hospodářskému zaostávání)
        • východní Evropa
    • v západní Evropě většinou koalice s obchodními zájmy
      • vysvětlení: bezpečnost v konkurenčním systému států vyžaduje  víc než jen uznání suverenity: vyžaduje hospodářský růst
    • řešení: merkantilismus

Merkantilistický stát

  • vznik merkantilismu transfer obchodních politik města na teritoriální stát
  • teritoriální omezení obchodu (cla)
    • staly se významným nástrojem vytváření státu
  • moc státu do značné míry závisela na úspěchu jeho merkantilistické politiky
    • úspěšná merkantilistická politika:
      • Anglie
      • Francie za Colberta (po r. 1661)
  • Shrnutí: bezpečnost + stabilita – obojí vyžadovalo teritoriální stát

Suverenita a teritorialita

  • Teritorialita silný mocenský nástroj
    • definuje členství způsobem, který nemusí korespondovat s identitou
  • Teritoriální suverenita – výlučný rys moderní politiky
    • vlastnost moderních států
    • chyběla papežům i králům ve středověku
  • držitel moci musí svou autoritu (moc) odvozovat od vzájemně uznaného zdroje legitimity

Teritoriální suverenita a mezistátní systém

  • Území
    • základní předpoklad pro vstup do mezinárodní politiky
  • Suverenita
    • poskytuje legitimitu
    • suverenita je základním pravidlem mezinárodních vztahů: identifikuje územní jednotky, které jsou oprávněné účastnit se hry
    • ne všechna území jsou suverénními státy
    • Suverenita není záležitostí jednoho státu
      • je to mezistátní uspořádání
      • může existovat jen pro státy, které vzájemně uznávají legitimitu své existence
        • v rámci norem mezistátního systému

Konsolidace státu

  • postupné opuštění středověkého systému a vytvoření suverénních teritoriálních států
  • Charles Tilly: proces konsolidace
  • Anthony Giddens: klíčový význam dohled nad společností (surveillance)
    • sběr informací
    • jejich zaznamenávání státními úřady
    • jejich využívání s cílem vládnout obyvatelstvu
  • Miles Ogborn: pro anglický stát byl klíčový výběr daní, zejména daně z piva
    • stát potřeboval přesně vědět, kolik piva se uvařilo
    • „mapování“ procesu výroby a prodeje piva státem
    • standardizace rozměrů sudů
    • to umožnilo efektivitu výběru daně a současně legitimizovalo daně před občany

Infrastrukturní moc

  • státy vyžadují informace o obyvatelstvu, zdrojích a území
    • ve snaze dosáhnout vyšší stupeň kontroly
  • dohled nad občany je projevem infrastrukturní moci
  • moc státu ovlivňovat život lidí rutinním způsobem
  • Giddens: dobrým indikátorem konsolidace státní moci je vznik oficiální statistiky
  • Berní rula

    Berní rula

Governmentalita

  • racionalita obsažená ve vládnutí
    • M. Foucault: systém myšlení o povaze praktických aspektů vládnutí
      • kdo může vládnout, co vláda zahrnuje
      • jak vláda činí společnost ovladatelnou
        • popis a problematizování společnosti
        • techniky a mechanismy jak reagovat na situace
    • technologie vládnutí
      • sčítání, průzkumy, mapy, právní řád
      • zabezpečující aparát (zdravotnictví, školství, sociální služby…)
    • Foucault: pro konsolidaci státní moci bylo významné vytváření určitých „vědomostí“ o společnosti
      • jaké chování je akceptovatelné a jaké ne
        • vymezení „hranic“
        • šílenství zdravý rozum
        • morální – nemorální
    • teprve zavedením těchto rozlišení („vědomostí“) mohl stát
      • klasifikovat obyvatelstvo
      • regulovat jeho chování
        • např. budováním věznic, blázinců, chudobinců…

Vytváření „čitelné“ společnosti

  • James Scott: státy usilovaly o to, aby společnost, kterou ovládaly, byla „čitelná“
    • snáze pochopitelná pro státní instituce („legible“)
    • standardizace metod měření
      • dříve různé jednotky: barely, pinty, kvarty…
      • příklad: zavedení metru
        • Francouzská Akademie věd 1791
      • příklad: „vědecké“ lesnictví
        • nejdříve v Prusku 19. stol.
        • racionální metody lesnictví: lesy snáze měřitelné a manipulovatelné
        • pravidelné uspořádání lesa
        • zavedení racionality na přírodní systém

Konsolidace státu a války

  • Co bylo příčinou konsolidace státní moci?
    • Michael Mann: vedení válek
    • potřeba vést válku byla hlavním důvodem pro „racionalizaci“ výběru daní
    • daňové zatížení se zvyšovalo za válek,
      • ale zůstalo vysoké i po nich: nutnost splácet dluh
    • Ogborn: úspěšný výběr daní anglickým státem umožnil vytváření kolonií
      • propojení domácí/vnitřní a zahraniční/vnější politiky

Důsledky konsolidace státu

  • Výběr daní pro vedení válek měl dva protikladné důsledky:
    • 1. odpor obyvatel proti zdanění vedl ke zvýšenému dohledu nad společností
      • vznik více represivního režimu
      • policie, pořádkové síly
    • 2. potřeba vlády získat souhlas od vlivných skupin občanů vedla k tomu, že jim musela přiznat určité pravomoci
      • vznik reprezentativního, demokratického režimu
      • Tilly: anglický parlament nevznikl z vůle krále
    • →Vliv války na domácí politiku
      • může mít důsledky represivní i emancipační

Utváření teritoriality států

  • teritorialita: strategie ovládání obyvatel
    • státy ovládají území, ne přímo společnost
  • Tilly: proč vznikly státy střední velikosti?
    • kombinace ekonomické a vojenské moci
    • města: efektivní ekonomická produkce
      • ale ekonomická moc měšťanů způsobuje, že je obtížné nutit je do armády
    • impéria: velká donucovací moc
      • ale ekonomicky slabá
    • úspěšné státy jsou střední velikosti
      • rovnováha mezi mocí kapitálu a vojska
      • státy byly úspěšnější v soupeření s jinými, když měly určitou velikost

Teritorialita: vnější a vnitřní

  • vnější: externí aktivity států
    • do jaké míry se stát řídí mezinárodními pravidly a závazky
    • diplomacie, války
  • vnitřní
    • do jaké míry je stát schopen efektivně uplatnit kontrolu nad celým svým územím
    • státní instituce, bezpečnostní aparát
  • vývoj v čase
    • vnější teritorialita: výrazné fluktuace
      • stabilní období x anarchická období
    • vnitřní teritorialita: postupný nárůst infrastrukturní moci
Proměna vnitřní a vnější teritoriality

Proměna vnitřní a vnější teritoriality

Teritorialita a vnitřní struktura státu

  • Vytváření teritoriální racionality uvnitř státu: zdroj konfliktu. Možnosti řešení:
  • 1. centralizace: normy centra uplatněny na periferii
    • socialistické státy SSSR…
    • snaha o vytváření homogenního prostoru
      • i sociálně, kulturně
  • 2. vyjednávání mezi centrem a periferií
    •  např. Zákon o policii v UK 1856
  • 3. federalismus: některým regionům přiděleny určité pravomoci
    • oslabená forma teritoriality
    • některé pravomoci vytvářejí homogenní prostor, jiné mozaiku

Teritorialita a globalizace

  • Globalizace: stát prochází zásadními organizačními změnami
    • autonomie států oslabována
  • Giddens: moderní stát je „kontejner moci“
    • kontejner je dnes děravý a prosakující
  • Ale byla někdy teritorialita neproblematická?
    • spíše cíl, o který státy usilovaly, ale úplné homogenity státní moci v území se dosáhnout  nepodařilo
  • Příklad 1- Francie: úsilí státu vytvořit z občanů jednu komunitu francouzský národ
    • to se podařilo, ale ne úplně
    • i dnes někde zachován vlastní jazyk, nářečí, zvyky

Pašeráctví a teritorialita

  • Pašeráctví závisí na státní teritorialitě
  • 1. pomáhá posilovat význam hranic
  • 2. současně ukazuje, jak hranice můžou být propustné
    • Hranice Ghana – Togo
      • Britové: kontrola exportu z Ghany
        • vybudování celnic, zavedení pokut za pašování
        • ale výběr cla a pokut nebyl přísný
        • pašerákům ponechán prostor (pro posílení sociální stability regionu) – omezená teritorialita
      • Nezávislost 1957: zpřísnění kontroly
        • trest smrti za pašování zlata, dřeva…
        • ale pašování narůstalo, korupce celníků
        • stát nebyl schopen plně kontrolovat pohyb zboží
        • oslabovalo to jeho autoritu
      • Revoluce 1982: uvolnění kontroly, pašování tolerováno
        • stát (celníci) a pašeráci: vzájemně se posilují